Haihatuksen 25-vuotisjuhlanäyttelyn viimeinen aukioloviikko käynnistyy

Intersektionaalinen taidenäyttely käsittelee polttavia yhteiskunnallisia teemoja

Juhlavuottaan viettävän Taidelaitos Haihatuksen kesän taidetarjonta koostuu neljästä itsenäisestä näyttelyosuudesta, jotka ovat koettavissa joutsalaisessa taidekeskuksessa 25.8.2024 asti.  Neljästä osuudesta kolme on esillä Haihatuksessa, ja neljäs Nelostien kupeessa sijaitsevassa, kineettiseen taiteeseen keskittyneessä KITA-galleriassa.  Haihatuksen Galleriatalon HAIHATUS25 -näyttelyosio käsittelee ajankohtaisia ja polttavia kysymyksiä tarjoten laajan kattauksen poliittista vaikuttamista, visuaalista loistoa ja kokeilevaa videotaidetta. 

Golkrokh Nafisin Gazan tilanteeseen kantaa ottava julisteseinä. Kuvassa osuutta kuratoinut Elham Rahmati esittelee teosta yleisölle. KUVA Uzair Amjad

Iranilaisen taiteilija Golrokh Nafisin vallankumoukselliset julisteet täyttävät galleriatalon käytävän. Yli kahdenkymmenen eri julisteen täyttämällä seinällä otetaan kantaa Gazan tilanteeseen, kannustetaan yliopistojen kansainvälisiä sodan vastaisia mielenosoituksia ja uneksitaan kotiinpaluusta. Kritiikkiä saa osakseen myös muun muassa Alankomaiden Zwarte Piet (musta pekka) -black face. Vastakkaisen seinän täyttää Palestiinan lipun väreillä väritetyt käsikkäin kävelevien mielenosoittajien hahmot.

IT-Girls-taidekollektiivin Alma Tuuvan teokset tuovat internetin meemitaiteen materiaaliseen maailmaan. Tuuva tunnetaan Suomessa paremmin Instagram-tilistään @pikakahvimemegirl sekä vasemmistoaktivistina ja työstä kieltäytyjänä julkisessa keskustelussa. Haihatuksen maastoon ja rakennuksiin on piilotettu sekä pieniä että suuria internet-meemeistä tehtyjä tarroja, joissa käsitellään muun muassa leikkauspolitiikkaa. Tuuva käyttää teoksissaan huumoria, jossa palvotut julkkisnaiset, kuten Paris Hilton ja Kate Moss, rinnastetaan poliittisiin lauselmiin: ”When life sucks, suck it back (Noustaan sorron yöstä)” ja ”I’m not too ’radicalised’ – you guys just love riisto.

“Haihatuksessa esillä oleva teokseni Memeismi käsittelee tilan ottamista, vapauden kaipuuta ja taidetta elämää ylläpitävänä voimana. Teos tutkii meemien olemusta fyysisinä esineinä ja sitä, kuinka niiden tapa vuorovaikuttaa ympäristön kanssa muuttuu, kun ympäristö on digitaalisten alustojen sijaan fyysinen tila,” sanoo Tuuva.

Alma Tuuvan Memeismin osuus Meme House (2024) löytyy Galleriatalon pihalta. KUVA Annina Mannila

Salmelan taidekeskuksen vuoden nuori taiteilija 2023 Sakari Vinkon öljyvärimaalaukset käsittelevät nykypäivän poliittista ilmapiiriä surrealismin keinoin. Teoksessa Pipe Dreams (2024) harmaakasvoinen oikeistolaismies asettelee naamalleen hymyileviä ja itkeviä teatterinaamioita laavan täyttämässä huoneessa. Ikkunassa siintää rapistuva Rooman valtakunta. Cognitive Dissonance (2024) -maalauksessa nähdään hahmoja, jotka elävät elämäänsä arvojensa mukaisesti: mies hengittää pakokaasua pullosta ja nainen kutoo pakkopaitaa nunna-asussa. Olohuoneen katossa lentää drone-lennokilla kulkeva myrskylyhty.

Sakari Vinkon Cognitive Dissonance (2024) esittää ihmisten mahdottomat arvopohjat. KUVA Annina Mannila

TUO TUO -residenssistä Haihatuksessa vieraileva Camille Auer käsittelee teoksessaan Suokukkohommia sukupuolen moninaisuutta performanssin ja suokukkojen elämää näyttävien videoiden kautta. Suokukko on eläinlaji, jolla on jopa 12 erilaista sukupuoli-performanssia. Huumoria ja luontokuvastoa käyttävä teos paljastaa sukupuolibinäärin valheellisen eetoksen.

Amerikkalais-iranilaisen Juliana Irene Smithin suuret tekstiiliteokset täyttävät toisen galleriatalon käytävän. Repaleisella kankaalla lukee ”Family Fucker Street”. Smith käsittelee teoksissaan joutumista ensin insestin ja myöhemmin raiskauksen uhriksi, ”I don’t want to be raped again”. Feministiset, tunteellisesti repivät työt rakentuvat valokuvista ja abstraktisti sommitelluista tilkkutäkeistä.

Juliana Irene Smithin Family Fucker Street (2024) -tekstiiliteoksessa käsitellään perheväkivaltaa. KUVA Annina Mannila

Adnan Mirzan VR-taideteos Memoryscape (2024) kuljettaa katsojaansa erilaisten maisemien läpi, joissa eheät ja samanaikaisesti huokoiset materiaalit leijuvat ohitse. Paikat ovat tuttuja ja tuntemattomia kuin unessa: katsoja leijuu erilaisten taianomaisten kaupunkien ja metsäreitin läpi sekä ylittää maagisen sillan. Teoksessa voi kokea lentämisen kokemukseen vertautuvan painottomuuden tunnun.

Adnan Mirzan VR-taideteoksessa katsojaa viedään unimaisten maisemien läpi. KUVA Annina Mannila
HAIHATUS25-näyttelyosuuden kuratoineet Julius Valve, Ali Akbar Mehta, Elham Rahmati ja Jenna Jauhiainen kesänäyttelyn avajaisissa (2024). KUVA Uzair Amjad
HAIHATUS25-näyttelyosuuden kuratoineet (vasemmalta) Julius Valve, Ali Akbar Mehta, Elham Rahmati ja Jenna Jauhiainen kesänäyttelyn avajaisissa (2024). KUVA Uzair Amjad
Monipuolinen intersektionaalinen näyttely herättelee galleriavieraitaan tutkimaan yhteiskunnallista todellisuutta eri näkökulmista. HAIHATUS25-näyttelyosuuden ovat kuratoineet Ali Akbar Mehta, Elham Rahmati, Jenna Jauhiainen ja Julius Valve.
 

”HAIHATUS25-näyttelyssä nähdään ja kuullaan moninaisia ääniä, jotka jäävät usein keskustelukulttuurin marginaaleihin. Suomessa jo pelkästään ulkomaalaisen kuuloinen sukunimi vaikuttaa radikaalisti mahdollisuuteen saada töitä. Haluttomuus tuomita Israelin tekemää kansanmurhaa Gazassa on yksi valkoisesta ylivallasta nousevista käytännöistä, joita naamioidaan niin sanotuiksi objektiivisiksi mielipiteiksi,” sanoo kuraattori Julius Valve.

Kesänäyttely avoinna vielä tämän viikon sunnuntaihin, eli 25.8.2024 asti klo 11-18. 

Skip to content