Sponsoriyhteistyön opas taidetoimijoille: käytännön vinkkejä ja sponsorisopimusmalli
Taidelaitos Haihatuksen määräaikainen markkinointiviestinnän päällikkö Minna Kuitunen on julkaissut kaikkien hyödynnettävissä olevan sähköisen sponsorioppaan, joka tarjoaa arvokkaita työkaluja ja ohjeita erityisesti taidetoimijoiden sponsoriyhteistöihin liittyen. Kyseinen opas on syntynyt osana Kuitusen Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) kulttuurituotannon opintoja, ja sen tilaajana toimi Taidelaitos Haihatus.
Selkeät askeleet sponsorihankintaan
Viestintään liittyviä töitä jo vuosia tehnyt Minna Kuitunen on ollut mukana Haihatuksen toiminnassa jo puolitoista vuotta erilaisten kulttuurituottajaopintoihinsa liittyvien harjotteluidensa kautta. Hän oli muun muassa mukana toteuttamassa vuoden 2023 Joutsan Joutopäivien sisällöntuotantoa ja osallistui markkinakonseptin uudistamiseen sekä iltatapahtuman lippukaupan kehittämiseen. Luonnollinen jatkumo olikin työstää myös opinnäytetyö Taidelaitos Haihatukselle.
Kuitusen koostama yksinkertainen opaas auttaa pääsemään alkuun yhteistöissä, sekä tunnistamaan potentiaaliset sponsorit, luomaan vastikkeita ja laatimaan sopimuksia. Oppaan erityisyys on sponsorisopimuspohjamalli, jonka pohjalta jokainen voi luoda oman sponsorisopimuksensa omiin yhteistöihinsä.
Kuitusen mukaan idea oppaaseen syntyi kahta kautta: tarve helpottaa ja jäsentää taidelaitoksen sponsorihankinnan prosesseja juhlavuoden sponsorihankintaa varten sekä lisätä kulttuuri- ja taidealalla työskentelevien sponsorihankintaosaamista erityisesti nyt, kun epävakaa maailmantilanne ja toimintakenttä sekä nousevat kustannukset tuovat haasteita taiteen ja kulttuurin olemassaololle.
Vaikka sponsoriyhteistyöt eivät ole oikotie onneen, oppaan keskeisenä ajatuksena on kuitenkin helpottaa yksittäisten taiteilijoiden, taiteen vapaan kentän toimijoiden ja nonprofit -ajatuksella toimivien taideorganisaatioiden sponsorihankintaa, sekä havainnolistaa sponsoriyhteistyön tuomia mahdollisuuksia taiteen ja kulttuurin aloilla. Se sisältää yksinkertaiset toimintaohjeet sponsorihankintaan, joiden avulla yhteistyökumppanuuksia voi kokeilla toiminnassaan, vaikka tämä aihe on ollut ennestään vieraampi.
”Haluan kiittää kaikkia opinnäytetyöhöni panoksensa antaneita tahoja. Hiljainen tieto on tärkeätä saada jaettua eteenpäin, sillä näin voimme edistää koko alan käytänteitä ja luoda uusia mahdollisuuksia menestykselle. Erityiskiitoset haluan antaa Tyynälä Galleryn taustalla toimivan KühlTuli Productions ry:n Terese Kühlille, joka antoi hänen luomaansa Taiteilijaohjelmaan liittyvän ohjeistuksen opinnäytetyöhöni käyttöön, kulttuurialan moniosaaja Maija Sydänmaanlakalle monipuolisesta perehdytyksestä taide- ja kulttuurialalla toimimiseen, sekä sponsorisopimuspohjan hyödyntämisluvasta Turun ammattikorkeakoulun koulutusvastaavalle, Markus Hatakalle”, Kuitunen kiittelee.
Opas on luettavissa myös näkövammaisten lukulaitteella
Sponsorioopa on tallennettu PDF/A-muodossa, mikä takaa sen olevan esteetön ja luettavissa esimerkiksi näkövammaisten lukulaitteilla. Voit kuunnella oppaan myös Adoben Acrobat -sovelluksen ”Lue ääneen” -toiminnolla. Tämän toiminnon tarkoitus oli varmistaa, että opas olisi mahdollisimman monen saavutettavissa.
Tutustu opinnäytetyöhön Theseuksessa tästä linkistä.
Sponsoriyhteistyön opas taidetoimijoille luettavissa tästä linkistä.